Koningsdag 2022

De festiviteiten begonnen met een aubade in de dorpskerk nadat wethouder Huibert Steen met trompetbegeleiding de vlag op het kerkplein had gehesen. Da Capo was zoals vanouds weer aanwezig voor de muzikale omlijsting waarvan zo’n kleine 100 mensen genoten. Wethouder Steen noemde in zijn toespraak het belang van het ontmoeten van mensen dat door corona de afgelopen paar jaar node werd gemist. Hij had geconstateerd dat de oranjevereniging van Westmaas zich op een breed terrein dienstbaar maakt aan de Westmaasse bevolking, oranjegezind of niet, de plaatselijke oranjevereniging verdient alle steun. Daarna was er voor de kinderen een verkleedpartij, mochten zij via de rode loper aan een defilé deelnemen en werden zij door een jury beoordeeld. Voor de kinderen waren er de gehele dag vier springkussens operationeel waarvan gretig gebruik werd gemaakt.

Tijdens het oranjebitter drinken maakte TV-Rijnmond opnamen van dit jaarlijks terugkerende spektakel. Rond 13.00 werd een verloting gehouden. Dat was mogelijk doordat PLUS Mijnsheerenland ons 20 levensmiddelenpakketten had gesponsord en met 10 taarten, die tegen sponsorprijs van € 10,00 door Ron’s Bakery werden geleverd, werden 10 rondes gedraaid, die bruto € 600 opbracht. De netto-opbrengst van € 500 wordt voor 50% aan de actie voor Oekraïne gegeven.

De rest van het middagprogramma stond in het teken van de volksspelen waaraan door 7 teams werd deelgenomen. Het was weer zoals vanouds: zonnig weer, een beetje fris, met veel publiek ook uit de andere dorpen.

Aubade Koningsdag 2022 in de Dorpskerk van Westmaas